(Halloween er altid den 31. oktober)
Halloween
historie.
I USA kaldes dagen All-Saints eller
All-Hallows Day (Eve) og den folkelige betegnelse "Halloween" er en
sammentrækning af All-Hallows-Eve
Både All Souls og Saints Day er afskaffet af den anglikanske kirke,
men spiller alligevel en rolle som "uformel helligdag", også blandt
protestanter. I katolske områder har kirken spillet en rolle i
festlighederne. Fx brugte spanske menigheder i New Mexico omkring år
1900 at tage madvarer med i kirken og lægge dem på alteret. I det
fransk-prægede New Orleans blev gravene og pyntet med Chrysantemum.
Gadesælgerne kunne fx falbyde skeletter, små kister mv. formet som
slik og legetøj.
Trick-or-treat-skrækken blev
virkelighed .
I nutidens USA er de to dage blevet en slags karneval - med okkulte
og gyseragtige undertoner, hvor både børn og voksne klæder sig ud i
uhyggelige kostumer; spøgelser, monstre, vampyrer, hekse og
banditter, etc. Udendørs kan man finde uhyggelige dørdekorationer,
eller det grinende græskarhovede med indvendigt stearinlys.
Trick-or-treating er en skik, der er blevet udbredt i USA navnligt
siden 1950´erne. Udklædte børn går rundt i nabolaget, og ringer på
dørene, når der lukkes op, råber de "trick-or-treat". Evt. har
husets beboere særlige slikposer klar, er måske også selv klædt ud
og har udsmykket huset.
Græskarlygten og Jack of the Lantern .
I de seneste år har også danske supermarkedskæder, som fx Brugsen og
Netto, solgt store orange græskar i ugerne op til Allehelgensaften.
Hvad er historien bag græskarlygten?
Det lidt uhyggelige og grinende græskarhovede med levende lys er
nærmest en ikon for Halloween. Skikken kommer fra USA, men hænger
sammen med et irsk sagn.
Drukkenbolten narrede Fanden.
Sagnet handler om "Stingy Jack", en mand som levede et alt andet end
gudfrygtigt liv. Han både drak, bandede og sværgede. En gang var han
i drikkelag med selveste Fanden og da han ikke ville betale for,
hvad de havde drukket, fik han Fanden til at forvandle sig til en
sølvmønt, de kunne betale med. Men i stedet for at betale, lagde han
mønten ned i sin pung, hvor der også lå et kors. Derfor kunne Fanden
ikke antage sin sædvanlige skikkelse. De indgik så en aftale om, at
Fanden ikke måtte genere Jack i et år, og at han ikke måtte kræve
hans sjæl, og så blev korset fjernet. Året efter narrede Jack Fanden
til klatre op i et træ. Da nu han var kommet op i træet, skar Jack
et kors i stammen, så han ikke kunne komme ned igen. Det magtfulde
kristne symbol var mere end han kunne forcere. Fanden ville
selvfølgelig gerne ned, og måtte så atter indgå en aftale. Aftalen
gik ud på, at Fanden ikke ville genere Jack i 10 år, og stadig ikke
kræve hans sjæl.
En roe med Helvedes ild .
Da Jack var død og stod foran Himmeriges port blev han afvist på
grund af sin ukristelige livsførelse. Og da han henvendte sig i
Helvede, blev han også vist væk på grund af sin gamle aftale med
Fanden. Men Fanden gav ham en lille stykke gloende kul, som kunne
lyse for ham på vejen tilbage til Jorden. Det glødende kulstykke
lagde Jack i en turnip - en roe - og med lyset fra denne må han nu
vandre hvileløst om mellem himmel og jord - lidt ligesom Jerusalems
Skomager. Øgenavnet "Jack of the Lantern" er blevet trukket sammen
til Jack O-Lantern, der er det amerikanske navn på græskarlygterne,
som i øvrigt har et irsk/britisk forbillede i lygter, lavet af fx
roer eller kartofler.
Danske roelygter.
Sagnet om Jack er det tætteste man kan komme på "Den Store
Græskarmand" som vi kender fra Radisserne. "Græskarmanden"
eksisterer ikke som et egentligt folketrosvæsen. I øvrigt har vi -
uden forbindelse til Allehelgen og uden reference til det irske sagn
- i Danmark brugt roelygter, på en måde, der kan minde om
græskarlygterne: til "uhyggelig" oplysning i efterårsmørket.
Roelygterne kunne bruges til at skræmme naboer og venner - eller
uvenner.
Kilde: http://www.dk-kogebogen.dk
|