O Holy Night! The stars
are brightly shining,
It is the night of the dear Saviour's birth.
Long lay the world in sin and error pining.
Till He appeared and the Spirit felt its worth.
A thrill of hope the weary world rejoices,
For yonder breaks a new and glorious morn.
Fall on your knees! Oh, hear the angel voices!
O night divine, the night when Christ was born;
O night, divine, O night , O night divine!
Chains shall he break,
for the slave is our brother.
And in his name all oppression shall cease.
Sweet hymns of joy in grateful chorus raise we,
With all our hearts we praise His holy name.
Christ is the Lord! Then ever, ever praise we,
Noel, Noel, O night, O night divine
Noel, Noel, O night, O night divine
Noel, Noel, O night, O night divine
Vores traditionelle " Jule-skovtur "
1. Søndag
i Advent.
( 02.12.2012 - Let sne og frostvejr.)
I år startede turen nede på den gamle museumsgård "Høgdal",
som ligger kun ca. 3 km. fra hvor vi bor.
Tidligere har vi samlet kristtjørn i skoven ved Katrinedal, men der er en meget smal og
stærkt trafikeret vej man skal gå på for at finde kristtjørnbuskene - ikke så
rart.
Mille og jeg er frivillige hjælpere nede på Høgdal, og
opdagede under et af vore mange besøg
at der i skoven dernede er masser af kristtjørn.
Udsigt over Vrads Hede. (Pælene markerer den gamle
hærvej).
En dejlig tur. Vi slutter altid af med Gløg og æbleskiver
+ aftensmad hjemme hos os i Salten.
Så skal der bages kagehus og sjove
kager.
09.12.2012
(Alberte og
- de voksne - havde det sjovt.)
Men først skal vi alle have frokost.
Det var et forrygende snevejr den dag. (Billederne er
fra vores have).
Eftermiddagskaffe. Bagefter blev der rullet konfekt -
romkugler.
Efter aftensmaden var børnene trætte og skal nu hjem i
seng.
Alderslyst Kirke Silkeborg.
Jule
Gudstjeneste 24. Dec. klokken 13.00
Juleaften hos vores datter og svigersøn.
I år var vi til juleaften kun vores datter,
svigersøn, det yngste barnebarn Camilla samt Mille og jeg.
Vores andet barnebarn, mand og vores to oldebørn holdt jul hos mandens forældre.
Næste år er det vores tur til at have glæde af vore Oldebørn.
Efter kirkegang. Eftermiddagshygge med
kaffe og
"Kovring"
m/ost.
Christia, Jimmi, Alberte og Niklas kom lige på et
eftermiddagsvisit inden de
skulle videre til juleaften hos Jimmis familie. HYGGELIGT.
Vores datter og svigersøn serverede dejlig
andesteg + risalamande.
Nu er det jul igen og julen varer lige til påske. Ha-ha.
Julefrokost 1. juledag hos
os i Salten.
(I år var vi kun 11 personer til frokost).
Terningespil
om små
billige
sjove gaver.
Nytårsaften 2012- 2013
Dronning Margrethe`s nytårstale 2012 til
befolkningen transmitteret på TV.
En fast, og højtidelig, tradition i Danmark.
(Næsten alle ser og hører talen.)
Livgarden trækker op ved
Amalienborg før dronningens tale.
I år havde vi inviteret Johannes og Birte Herskind
(naboer) til nytårsaften her hos os.
Da vi havde hørt dronningen nytårstale nød vi den dejlige mad Mille havde lavet.
På TV er
der altid en masse god underholdning
nytårsaften,
så "tossekassen" kørte i baggrunden, og selv
om vi kun hørte og så
noget af det var det hyggeligt. (Vi skulle
jo også tale sammen).
Klokken 24.00. Lyden fra rådhusklokkerne - GODT NYTÅR.
Kl. 24.00 skålede vi i boblevand og ønskede hinanden godt
nytår.
Nu var der en frygtelig larm udenfor, så vi gik ud for at se alt det fyrværkeri
der blev skudt af på vores gade.
Ret blæsende og regnvej. Det afholdt dog ingen fra det
traditionelle nytårsfyrværkeri.
Natmad.
Klokken ca. 02.00 gik Johs og Birte hjem igen.
En rigtig dejlig og hyggelig nytårsaften.
H E L L I G T R E K O N G E R.
Den glemte fest for de tre hellige konger.
Tidligere var helligtrekongrsdag den 6. januar en
central og folkelig
begivenhed, der med et brag satte punktum for julen.
Nu er den glemt af de fleste, men holdes endnu i hævd enkelte steder.
BANG!!!
Sådan lød det, når vægerne i det tredelte
helligtrekongerslys mødtes og antændte en
smule indstøbt krudt, der med et lille knald
slukkede flammen og markerede, at nu var
julen forbi.
Den gamle tradition med at tænde et trearmet
lys helligtrekongersaften den 5. januar for
at markere julens afslutning var blot et af
elementerne i den centrale og folkelige
fest, der indtil midten af 1800-tallet blev
fejret over hele landet som helligtrekonger.
Fakkeloptog, krybbespil, udklædninger,
stjernemesser, omvandrende stjernesangere og
mystik, varsler og overtro var andre indslag
i forbindelse med helligtrekonger, der i dag
er en glemt og uddød fest i den folkelige
bevidsthed. Kun i kirken markeres stadig
det, der engang var en uundværlig del af
årets gang.
- Meget få mennesker højtideligholder
helligtrekonger i Danmark i dag. Den står i
kalenderen, men er ikke bundet op på noget i
nyere tid, hverken en fridag eller særlige
madtraditioner. Nogle i den ældre generation
har bevaret traditionen med at lade
juletræet stå fremme til helligtrekonger, og
nogle tænder et helligtrekongerslys, men det
er også de sidste rester af den gamle fest
siger Carsten Lingren, der har skrevet flere
bøger om højtider og årstidsbestemte fester
i Danmark.
Han mener, at nytårsaften har overtaget
rollen som markør af julens afslutning.
Når vi er igennem de første juledage, er vi
slidte i forhold til julen. Vi har set
adskillige julekalendere, købt og fået vores
gaver, og nu begynder hverdagen snart igen,
siger Carsten Lingren.
Fejringen af helligtrekonger hang i
kristendommens første århundreder sammen med
den store fejring af Jesu fødsel og dåb -
den såkaldte epifanifest - som efterhånden
blev splittet op i flere særskilte højtider.
Helligtrekonger fik i middelalderen stor
betydning. Centralt stod et optog, hvor
udklædte folk gik gennem byens gader efter
en stjerne, der blev båret på en høj stage.
I begyndelsen førte præster og andre
gejstlige an i optoget, som endte i kirken,
hvor der efterfølgende blev afholdt en
"stjernemesse".
Da reformationen i 1536 blev til dansk lov,
blev de katolske skikke også i forbindelse
med helligtrekonger smidt på gaden af
kirken. Her blev de samlet op og videreført
i mere folkelig skikkelse og udvidet i
utallige lokale variationer. Det blev for
eksempel almindeligt, at fattige og
studerende kunne gå i optog syngende fra hus
til hus for at tjene lidt håndører.
Efterhånden blev helligtrekonger en fest,
der i visse tilfælde kom ud af kontrol,
fordi den simpelthen blev for livlig. Der
blev drukket for mange sjusser, når de
udklædte konger var på rundtur gennem byen,
der var for mange svindlere imellem de
optrædende, og flere steder blev der så
meget gang i gaden, at festlighederne i
løbet af 1800-tallet simpelthen blev forbudt
af den lokale politimyndighed. Efterhånden
døde festlighederne også af andre årsager
ud, og markeringen af helligtrekonger
forsvandt fra den folkelige hukommelse.
Den folkelige markering af helligtrekonger
indflettede fra gammel tid en række
ukristelige elementer som overtro og
varselstagning. For eksempel blev det
fortalt, at en ung, ugift pige kunne komme
til at se ansigtet på sin kommende brudgom,
hvis hun stillede sig foran spejlet og sagde
dette vers tre gange:
Aa, hellige Konger tre,
kommer og lader mig i Aften se
den, hvis Seng jeg skal rede,
hvis Dug jeg skal brede,
hvis Brud jeg skal være,
hvis Navn jeg skal bære - med Ære.
Helligtrekongersaften blev des-uden brug til
at tage varsler af vejret og den kommende
høst, og med indførelsen af juletræet blev
det tilføjet, at der ville komme sorg over
det hjem, hvor der ikke stod et pyntet
juletræ denne aften.
Nogle få steder i Danmark holder man fast
ved eller genskaber traditioner omkring
helligtrekonger. Det sidste sker for
eksempel i Rønne, hvor Bornholms Museum i
samarbejde med en lokal sognekirke for
sjette år i træk inviterer byens borgere til
helligtrekongersaften. Aftenen begynder med
historieoplæsning efterfulgt af et
fakkeloptog med udklædte konger og en præst
i spidsen, inden der sluttes af i kirken med
andagt, korsang og fællessang.
- Der kommer omkring 300 mennesker, så det
er en stor succes og et af museets mest
populære arrangementer. Mange mennesker
synes, det er hyggeligt at slutte julen af
på den måde. Samtidig er det spændende med
de gamle traditioner - de kan være med til
at give faste holdepunkter, fortæller Karen
Munk-Nielsen, museumsinspektør på Bornholms
Museum.
Selvom helligtrekonger markeres i
folkekirken, har den traditionelt haft en
langt større betydning i de ortodokse kirker
og den katolske kirke, og festen har i
central- og sydeuropæiske lande stadig
folkelig gennemslagskraft. Men også i
Danmark fejrer katolikkerne helligtrekonger,
der kaldes festen for Herrens åbenbarelse og
ligger midt i juletiden, som for katolikker
først slutter den 2. februar.
Det er en vigtig fest, fordi den markerer,
at Kristus ikke kun kom for en lille,
indesluttet og fast kerne, men for alle
folkeslag. Herren viser sig for hele verden,
siger Raymond Minnaert, sognepræst ved den
katolske kirke i Horsens.
Raymond Minnaert er født i Holland, hvor
festen har en helt anden folkelig udbredelse
end i Danmark. Som barn var han med til at
gå udklædt rundt fra hus til hus og synge
julesange for at samle penge ind til den
lokale juniorklub. Denne skik trives stadig
i mange katolske lande, hvor man som
rejsende også kan se tal og bogstaver
skrevet med kridt på dørkarme overalt,
særlig i de mindre byer. Hvert år skrives
det nye årstal og påskriften c + m + b.
Bogstaverne hentyder til de navne, som
traditionen har givet de vise mænd, Caspar,
Melchior og Balthasar, men står også for
bønnen "Christus Mansionem Benedicat", som
betyder "Kristus velsigne dette hus". Denne
skik findes også hos danske katolikker, der
i kirken kan få uddelt årets påskrift som
klistermærke til at sætte på dørkarmen. Så
de ikke glemmer den glemte fest.
Kilde:
kristendom dk
Hos
os står juletræet altid til den 6. januar.
Det er en hyggelig tradition fra mit
barndomshjem,
og den beholder vi.