Do you want to translate this site to another language ?
B I L L E D
G A L L E R I
(Hav tålmodighed -
loading pictures)
" Jul og Nytår 2013 -
2014 "
Background music.
"O little town of Bethlehem
- Marty Robbins"
O little town of Bethlehem
How still we see thee lie?
Above thy deep and dreamless sleep
The silent stars go by
Yet in thy dark street shineth
The everlasting light
The hopes and fears of all the years
Are met in thee tonight
For Christ is born of Mary
And gathered all above
While mortals sleep the angels keep
Their watch of wondering love
Oh, morning stars together
Proclaim the holy birth
And praises sing to God the King
And peace to men on earth
O Holy Child of Bethlehem
Descend on us we pray
Cast out our sin and enter in
Be born in us today
We hear the Christmas angels
The great glad tidings tell
O come to us, abide with us
Our Lord Emmanuel
Vores traditionelle " Jule-skovtur "
1. Søndag
i Advent.
( 01.12.2013 - Ingen sne men let diset.)
Turen startede nede på den gamle museumsgård "Høgdal",
som ligger kun ca. 3 km. fra hvor vi bor.
Tidligere har vi samlet kristtjørn i skoven ved Katrinedal, men der er en meget smal og
stærkt trafikeret vej man skal gå på for at finde kristtjørnbuskene - ikke så
rart.
Mille og jeg er frivillige hjælpere nede på Høgdal, og
opdagede under et af vore mange besøg
at der i skoven dernede er masser af kristtjørn.
Udsigt over Vrads Hede. (Pælene markerer den gamle
hærvej).
En dejlig tur. Vi slutter altid af med Gløg og æbleskiver
+ aftensmad hjemme hos os i Salten.
Så skal der bages kagehus og sjove
kager. 12.12.2013
(Alberte, Niklas og - de voksne - havde det sjovt.)
Så skal der trilles romkugler.
Efter aftensmaden var børnene trætte og skal nu hjem i
seng.
Familien sammen i skoven efter juletræ.
15.12.2013
Mormor, Morfar, Farmor, Farmor. Oldemor, Oldefar,
og
Christina, Jimmi, Alberte, Niklas og hunden Freja.
Vejret var vådt og diset, men alligevel med solskin + ca. 7 grader - et
mærkeligt vejr.
Juletræsmanden fortalt børnene "røverhistorier" om Julemanden.
Efter juletræs-turen var det rart at komme hjem
til vores ældste barnebarn,
Christina og hendes mand Jimmi, til en rigtig lækker julefrokost.
Alderslyst Kirke Silkeborg.
Jule
Gudstjeneste 24. Dec. klokken 13.00
Juleaften hos vores datter og svigersøn.
I år var vi til juleaften: Vores datter,
svigersøn, vores yngste barnebarn Camilla,
ældste barnebarn Christina og hendes mand Jimmi +
deres to børn - vore oldebørn - Alberte 5 år og Niklas godt 2 år.
Mille og jeg.
Næste år er det den anden side af familiens tur til at have glæde af Oldebørnene.
Efter kirkegang. Eftermiddagshygge med
kaffe og
"Kovring"
m/ost.
Disney Juleshow på TV.
Niels stegte een and på grill, og Helle stegte en i køkkenovnen. (De var lige
gode)
Vores datter og svigersøn serverede dejlig
andesteg + risalamande.
Julemanden kom på besøg.
Julegaver !!! - Alt alt for meget.
Julefrokost 1. juledag hos
os i Salten.
I år var vi 13 personer til frokost.
Terningespil om små sjove og billige gaver.
Nu er det Jul igen og nu er det Jul igen og Julen varer lige til Påske.
Nytårsaften 2013- 2014
Dronning Margrethe`s nytårstale 2013 til
befolkningen transmitteret på TV.
En fast, og højtidelig, tradition i Danmark.
(Næsten alle ser og hører talen.)
Livgarden trækker op ved
Amalienborg før dronningens tale.
Johannes og Birte Herskind
(naboer) kom ned til os lidt senere på aftenen.
På TV er
der altid en masse god underholdning
nytårsaften,
så "tossekassen" kørte i baggrunden, og selv
om vi kun hørte og så
noget af det var det hyggeligt. (Vi skulle
jo også tale sammen).
Klokken 24.00. Lyden fra rådhusklokkerne - GODT NYTÅR.
Kl. 24.00 skålede vi i boblevand og ønskede hinanden godt
nytår.
Nu blev der larm og uro udenfor, så vi gik ud for at se
på alt det flotte fyrværkeri
der blev skudt af på vores gade og nabolag.
Rimelig klart vejr men koldt (ikke frost).
Natmad.
Klokken ca. 02.00 gik Johs og Birte hjem igen.
En rigtig dejlig og hyggelig nytårsaften.
H E L L I G T R E K O N G E R.
Den glemte fest for de tre hellige konger.
Tidligere var helligtrekongrsdag den 6. januar en
central og folkelig
begivenhed, der med et brag satte punktum for julen.
Nu er den glemt af de fleste, men holdes endnu i hævd enkelte steder.
BANG!!!
Sådan lød det, når vægerne i det tredelte
helligtrekongerslys
mødtes og antændte en
smule indstøbt krudt,
der med et lille knald
slukkede flammen og markerede,
at nu var
julen forbi.
Den gamle tradition med at tænde
et trearmet lys helligtrekongersaften den 5. januar for at markere julens
afslutning var blot et af elementerne i den centrale og folkelige fest, der
indtil midten af 1800-tallet blev fejret over hele landet som helligtrekonger.
Fakkeloptog, krybbespil, udklædninger, stjernemesser, omvandrende stjernesangere
og mystik, varsler og overtro var andre indslag i forbindelse med
helligtrekonger, der i dag er en glemt og uddød fest i den folkelige bevidsthed.
Kun i kirken markeres stadig det, der engang var en uundværlig del af årets
gang.
- Meget få mennesker højtideligholder helligtrekonger i Danmark i dag. Den står
i kalenderen, men er ikke bundet op på noget i nyere tid, hverken en fridag
eller særlige madtraditioner. Nogle i den ældre generation har bevaret
traditionen med at lade juletræet stå fremme til helligtrekonger, og nogle
tænder et helligtrekongerslys, men det er også de sidste rester af den gamle
fest siger Carsten Lingren, der har skrevet flere bøger om højtider og
årstidsbestemte fester i Danmark.
Han mener, at nytårsaften har overtaget rollen som markør af julens afslutning.
Når vi er igennem de første juledage, er vi slidte i forhold til julen. Vi har
set adskillige julekalendere, købt og fået vores gaver, og nu begynder hverdagen
snart igen, siger Carsten Lingren.
Fejringen af helligtrekonger hang i kristendommens første århundreder sammen med
den store fejring af Jesu fødsel og dåb - den såkaldte epifanifest - som
efterhånden blev splittet op i flere særskilte højtider.
Helligtrekonger fik i middelalderen stor betydning. Centralt stod et optog, hvor
udklædte folk gik gennem byens gader efter en stjerne, der blev båret på en høj
stage. I begyndelsen førte præster og andre gejstlige an i optoget, som endte i
kirken, hvor der efterfølgende blev afholdt en "stjernemesse".
Da reformationen i 1536 blev til dansk lov, blev de katolske skikke også i
forbindelse med helligtrekonger smidt på gaden af kirken. Her blev de samlet op
og videreført i mere folkelig skikkelse og udvidet i utallige lokale
variationer. Det blev for eksempel almindeligt, at fattige og studerende kunne
gå i optog syngende fra hus til hus for at tjene lidt håndører.
Efterhånden blev helligtrekonger en fest, der i visse tilfælde kom ud af
kontrol, fordi den simpelthen blev for livlig. Der blev drukket for mange
sjusser, når de udklædte konger var på rundtur gennem byen, der var for mange
svindlere imellem de optrædende, og flere steder blev der så meget gang i gaden,
at festlighederne i løbet af 1800-tallet simpelthen blev forbudt af den lokale
politimyndighed. Efterhånden døde festlighederne også af andre årsager ud, og
markeringen af helligtrekonger forsvandt fra den folkelige hukommelse.
Den folkelige markering af helligtrekonger indflettede fra gammel tid en række
ukristelige elementer som overtro og varselstagning. For eksempel blev det
fortalt, at en ung, ugift pige kunne komme til at se ansigtet på sin kommende
brudgom, hvis hun stillede sig foran spejlet og sagde dette vers tre gange:
Aa, hellige Konger tre,
kommer og lader mig i Aften se
den, hvis Seng jeg skal rede,
hvis Dug jeg skal brede,
hvis Brud jeg skal være,
hvis Navn jeg skal bære - med Ære.
Helligtrekongersaften blev
des-uden brug til at tage varsler af vejret og den kommende høst, og med
indførelsen af juletræet blev det tilføjet, at der ville komme sorg over det
hjem, hvor der ikke stod et pyntet juletræ denne aften.
Nogle få steder i Danmark holder man fast ved eller genskaber traditioner
omkring helligtrekonger. Det sidste sker for eksempel i Rønne, hvor Bornholms
Museum i samarbejde med en lokal sognekirke for sjette år i træk inviterer byens
borgere til helligtrekongersaften. Aftenen begynder med historieoplæsning
efterfulgt af et fakkeloptog med udklædte konger og en præst i spidsen, inden
der sluttes af i kirken med andagt, korsang og fællessang.
- Der kommer omkring 300 mennesker, så det er en stor succes og et af museets
mest populære arrangementer. Mange mennesker synes, det er hyggeligt at slutte
julen af på den måde. Samtidig er det spændende med de gamle traditioner - de
kan være med til at give faste holdepunkter, fortæller Karen Munk-Nielsen,
museumsinspektør på Bornholms Museum.
Selvom helligtrekonger markeres i folkekirken, har den traditionelt haft en
langt større betydning i de ortodokse kirker og den katolske kirke, og festen
har i central- og sydeuropæiske lande stadig folkelig gennemslagskraft. Men også
i Danmark fejrer katolikkerne helligtrekonger, der kaldes festen for Herrens
åbenbarelse og ligger midt i juletiden, som for katolikker først slutter den 2.
februar.
Det er en vigtig fest, fordi den markerer, at Kristus ikke kun kom for en lille,
indesluttet og fast kerne, men for alle folkeslag. Herren viser sig for hele
verden, siger Raymond Minnaert, sognepræst ved den katolske kirke i Horsens.
Raymond Minnaert er født i Holland, hvor festen har en helt anden folkelig
udbredelse end i Danmark. Som barn var han med til at gå udklædt rundt fra hus
til hus og synge julesange for at samle penge ind til den lokale juniorklub.
Denne skik trives stadig i mange katolske lande, hvor man som rejsende også kan
se tal og bogstaver skrevet med kridt på dørkarme overalt, særlig i de mindre
byer. Hvert år skrives det nye årstal og påskriften c + m + b. Bogstaverne
hentyder til de navne, som traditionen har givet de vise mænd, Caspar, Melchior
og Balthasar, men står også for bønnen "Christus Mansionem Benedicat", som
betyder "Kristus velsigne dette hus". Denne skik findes også hos danske
katolikker, der i kirken kan få uddelt årets påskrift som klistermærke til at
sætte på dørkarmen. Så de ikke glemmer den glemte fest.
Kilde: kristendom dk
Hos os står juletræet altid til den 6.
januar.
Det er en hyggelig tradition fra mit barndomshjem,
og den beholder vi.